Friday 7 December 2012

Bagaimana Untuk Mengajar anak-anak Tentang Penyelenggaraan Kereta yang Mudah

Assalamulaikum semua :)..
Ok..hari ini saya akan kongsikan cara-cara untuk mengajar anak-anak tentang penyelenggaraan kereta yang mudah..so..check it out  :)..

Amaran : 
1- Jangan sesekali menunjukkan cara 'shortcut' kepada anak-anak kerana boleh mengakibatkan kecederaan kepada mereka dan merosakkan kereta.
2- Sentiasa mengingati anak-anak kerana dalam proses pembelajaran itu mereka masih belum mampu mengingati kesemuanya.

Cara 1 :

  • Pastikan sebelum anak-anak anda mengambil/memandu kereta bersendirian, pastikan mereka tahu untuk mengekalkan atau membaiki kereta, oleh itu mereka tidak terperangkap di atas jalan raya dan pastikan mereka tahu untuk mengisi minyak kereta, oleh itu kereta anda tidak akan kehabisan minyak. 


Cara 2 :

  • Mulakan dengan asas penyelenggaraan seperti tahu menggunakan kabel jumper, periksa minyak, cecair transmision dan kabel bateri.


Cara 3 :

  • Mengajar mereka untuk menukar tayar dan tukar kepada tayar simpanan di dalam bonet belakang kereta.


Cara 4 :

  • Memberitahu mereka bagaiman untuk mengendalikan secara tenang jika berlaku keadaan yang dingini semasa memandu.


Cara 5 :

  • Menulis dalam buku nota kecil tentang "Apa yang perlu dilakukan jika" dan letakkan di dalam kereta dan mudah dijumpai.


Cara 6 :

  • Peringatan, jika mereka tidak tahu/mampu untuk mengendalikan semasa berlakunya kecemasan semasa memandu, maka mereka belum bersedia untuk memandu bersendirian.


Ok..untuk info yang lebih lanjut, sila layari Teach-A-Child-Simple-Car-Maintenance . Semoga ilmu ini bermanfaat kepada semua..sekian..Adios Amigos :).. 

No comments:

Post a Comment